Miksi myynnin uudelleenorganisointi ei ratkaise ongelmaamme?
Updated: Mar 5, 2023
![](https://static.wixstatic.com/media/99e189_908ea0d24c664fee9c4c6b4c504603ee~mv2.png/v1/fill/w_980,h_980,al_c,q_90,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/99e189_908ea0d24c664fee9c4c6b4c504603ee~mv2.png)
Belgialainen surrealisti René Magritte maalasi sarjan putkia ja otsikoi sarjan "Ceci n'est pas une pipe". Tämä ei ole putki. Kuvan asia ei ole se asia. Samalla tavalla rakenne ei ole organisaatio.
Kun ympäristö muuttuu, on strategiaa tarkistettava. Monimutkaistuva, ja nopeammin muuttuva toimintaympäristö ajaa yritykset yhä useammin tämän työn äärelle.
Yhä kiihtyvä muutostahti ajaa myös nopeampaan strategian päivitystahtiin. Strategiapäivitys johtaa organisaatiorakenteen päivittämiseen, ja usein myös uuden myynnin toimintamallin koulutukseen.
Tänä keväänä meidän uusi organisaatiomme on tällainen, himmeli. Kuten mainoksessa todetaan.
Nyt me hajautamme organisaation, koska keskittäminen ei tuonut toivottua tulosta. Nyt myynti operoi paikallisilla tiimeillä, mutta digimyyntiin perustamme oman myyntitiimin, joka keskitetään Helsinkiin. Markkinointiin hankitaan Hubspot -osaaja.
Onko tämä päättymätön luuppi tehokas? Onko se oikea tapa? Toimiiko se? Miltä tulokset näyttävät, jos jätetään tarkastelun ulkopuolelle huippuesimerkit, ja tarkastellaan keskivertoyrityksiä. Niitä tavallisia yrityksiä, joita on kuitenkin eniten.
Tuo jatkumo strategiapäivityksestä laatikkoleikkiin on takuulla kaikille tuttu. Mutta sen tehokkuutta ja logiikkaa voidaan kyllä haastaa.
Ongelma ei yleensä ole se, että strategia olisi väärä, tai että laatikkoleikki ei johtanutkaan työn sujuvuuteen ja kasvuun.
Ongelma liittyy enemmän näiden kahden asian kyvyttömyydestä selittää, miksi organisaatiot ovat niin hitaita sopeutumaan muutoksiin. Miksi olemme taas siinä tilanteessa, että organisaatiokaaviota päivitetään ja strategiaa muutetaan? Ja tietysti jalkautetaan ja viestitään.
Syynä on organisaatiokaaviota useammin johtamisjärjestelmät, jotka perustuvat vanhentuneisiin olettamuksiin, johtamistyyli, joka on ristiriidassa ilmoitetun strategian kanssa, yhteisen, koko organisaatiota yhteen sitovan ylätavoitteen puuttuminen, pienen ydinpiirin kieltäytyminen käsittelemästä "ihmisten ongelmia" ja mahdollisuuksia konkreettisesti.
Belgialainen surrealisti René Magritte maalasi sarjan putkia ja otsikoi sarjan "Ceci n'est pas une pipe". Tämä ei ole putki. Kuvan asia ei ole se asia. Samalla tavalla rakenne ei ole organisaatio.
Pyysin DALL-Ea imitoimaan taitelijan tyyliä uudelleenorganisoinnin tiimellyksessä.
Tekstin vahvana inspiraattorina toimi artikkeli Robert H.Watermanin, Thomas J. Petersin ja Julien R.Phillipsin artikkeli "Structure is not organization."
Comments